zondag 14 augustus 2011

bericht uit Lissabon I


Maandag was ik vanwege de vakantiedrukte ruim op tijd op schiphol. Helaas had de vlucht meer dan 2 uur vertraging. Rond middernacht zat ik eindelijk in de taxi die binnen een kwartier in Baixa was. Dat is overdag wel anders. Mijn kamer is ruimer dan vorig jaar. Bovendien heeft hij een balkon en internet. Het is een soort studentenhuis dus meer herrie en minder schoon. Het belangrijkste is dat ik in het centrum zit, ongeveer halverwege de belangrijkste pleinen: Rossio en Praça do Comércio.
Dinsdag de motor opgehaald in Freixeira, ongeveer 30 km ten noorden van de stad. Het was bewolkt en er viel motregen, gelukkig had ik mijn pak aan. Woensdag voor het eerst naar de universiteit, uiteraard op de motor. Het is echt top om op de motor door deze stad te rijden, vooral ’s morgens als het rustig en koel is. Gek genoeg rijden hier niet meer motoren dan in Amsterdam. Het lijkt erop dat de Portugezen liever stilstaan in de auto dan rijden op een motor, niet te vergelijken met een stad als Rome. Het niveau op de universiteit viel niet mee. Veel van de stof van vorig jaar ben ik vergeten en ik heb een jaar geen woord Portugees gesproken. Donderdag een niveau lager gegaan en dat lijkt precies goed. In de loop van de week heb ik bij het politiebureau Restauradores geïnformeerd of het OK is om de motor dag en nacht op straat te laten staan. Dat werd nadrukkelijk afgeraden. Het advies was om ‘m in een garage of bij het politiebureau te parkeren. Zelf hadden geen plek dus stuurden ze me naar bureau Praça do Comércio. Daar hadden ze ook geen ruimte en adviseerden ze me om naar Martim Moniz te gaan wat weer vlak bij Restauradores is… Ik zet ‘m nu maar gewoon op de parkeerplaats schuin voor de deur en elke morgen kijk ik vanaf mijn balkon of ie er nog staat.
De 1e twee weken van augustus is er een theater- en muziekfestival, http://festivaldosoceanos.com/ Woensdag tijdens de Museumnacht het Mosteiro dos Jerónimos en het Museu dos Coches in Belém bezocht. Donderdag Fado, vrijdag theater ‘waterwall’, alles in de open lucht. Overdag is het aangenaam, een graad of 25, ‘s avonds is het aan de frisse kant.
Zaterdag naar de vismarkt geweest en vervolgens vanaf het tegenoverliggende station Cais do Sodré met de trein naar Cascais, de badplaats waar de rijke Lisboëten wonen. Richting zee werd het helaas steeds bewolkter en frisser. In Cascais wat gewandeld, het Museu do Mar bezocht en vis gegeten, eenvoudig en goed. Terug in Lissabon de Solar do Vinho do Porto bezocht. Echt een aanrader, de Ascensor da Glória stopt voor de deur.
Vandaag het universio do luz bezocht, een bijzondere ervaring van licht en geluid in een futuristische opblaastent bij Rossio. Vervolgens bij het terrein van de Expo ‘98 de viermaster Santa Maria Manuela, bezocht die ooit gebouwd is voor de kabeljauwvangst en recentelijk helemaal is gerestaureerd. Ten slotte, een must voor de zondagmiddag: Koffie met gebak bij Pastelaria Versailles.

Groeten uit Lissabon,

Loek








Geen opmerkingen:

Een reactie posten